Samen zijn we school...
Ben je benieuwd naar onze samenwerking met ouders en hoe we ouders/verzorgers betrekken bij ons onderwijs? Dat kunnen wij ons goed voorstellen. Hieronder lees je er meer over.
Ouders aan het woord
Lysbert haar kinderen gaan naar IRIS Kindcentrum Groenling. Haar twee zoons zijn 6 en 8
jaar oud en zitten op dit moment in groep 4 en in groep 6.
‘Voor
wij naar een school in de buurt gingen zoeken, wisten wij al dat de
Christelijke identiteit van een school belangrijk voor ons zou zijn.’ Zo vertelt
Lysbert dat er eerst twijfels bestonden over de grootte van IKC Groenling maar dat
er bij binnenkomst, een hele gemoedelijke en open sfeer heerste. ‘In de school
heb ik zelf niet het idee dat het heel massaal is. De kinderen ervaren het ook
niet als heel groot, ook door de meerdere ingangen.’ Zo zijn er meerdere
groepen van elk leerjaar en het is in Lysberts ogen een groot voordeel dat de
leerkrachten bij groep 3 bijvoorbeeld in beide groepen 3 werken.
Ondersteuning
en zorg
Lysbert
geeft aan dat de ondersteuning en zorg goed geregeld is binnen IKC Groenling.
Er zijn korte lijntjes zowel intern als met externen. ‘De kinderen krijgen
extra ondersteuning in kleine groepjes. Ook hier wordt gebruik gemaakt van het
combineren van meerdere kinderen uit meerdere klassen uit hetzelfde leerjaar.’ ‘Het
team van IKC Groenling is daarin erg open en betrokken bij de kinderen.’
Verschillende
lessen
‘Er is
één meester, die praktische lessen met de kinderen doet zoals bakken. Als de
kinderen deze les hebben gehad, zijn ze altijd heel enthousiast.’
‘Bij
IKC Groenling werken ze met projectweken bij alle groepen. Laatst was het thema
Kampen en kregen we thuis veel te horen over bijvoorbeeld de nieuwe toren. De
kinderen waren hier erg enthousiast over.’
IKC Groenling heeft een samenwerking met sportcentrum Sonnenberch. Hier volgen de kinderen in bepaalde leerjaren, 10 weken lang gratis judo- of zwemlessen. Naast deze activiteiten worden er na schooltijd in het gebouw verschillende activiteiten aangeboden zoals technieklessen en musicallessen.
Kernwaarden
Volgens
Lysbert zie je de kernwaarden; veelzijdig, eigenheid, onderzoekend, liefdevol
en vertrouwen, terug in de school. De veelzijdigheid zie je terug in de diverse
lessen, muziek, koken, creatief, zwemles enzovoort. Eigenheid komt terug in elke
klas en als voorbeeld in groep 5; kinderen hebben op hun tafel de kerntaken en
weten met welk vak ze samen kunnen werken met welk kind zodat ze op hun eigen
niveau goed uitgedaagd kunnen worden en kunnen ontwikkelen. De kernwaarde
onderzoekend zie je terug in de verschillende thema’s en projecten. Liefdevol,
de liefde voor het geloof en de kinderen kijken naar elkaar en zorgen voor en
met elkaar. Vertrouwen hebben de leerkrachten in de kinderen, zijn positief in
hoe ze met de kinderen omgaan. De gemoedelijke sfeer is er echt.
Activiteitencommissie
Lysbert
zit zelf in de activiteitencommissie samen met een aantal ouders en twee
leerkrachten. De activiteitencommissie wordt ingezet om een aantal activiteiten
vorm te geven, bijvoorbeeld Kerst en Pasen, dit is om en om in de kerk. Sinds
vorig schooljaar is er een samenkomst op het plein en dit is meteen de
rapportuitreiking. ‘Ieder kind neemt hier het eigen rapport in ontvangst waar
de ouders ook bij mogen zijn. Dit is meteen een moment van ontmoeting en
persoonlijk contact op het plein.’
'Contact met ouders vinden we heel belangrijk!'
“Het contact met ouders vinden we op De Groenling heel belangrijk,” zo legt Janet, intern begeleider onderbouw, uit. “Dat begint al bij de intake met nieuwe ouders. We speken over de visie en werkwijze. Ouders krijgen de gelegenheid om te kijken en te ervaren hoe de sfeer in de school is. Ze kunnen aangeven wat het kind nodig heeft bij ons op school.”